۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۶۰۸۶۹۸
حجت الاسلام عماد خبر داد؛

شناسایی هزار و 729 استعداد برتر | لزوم رسیدگی به مشکلات معیشتی نخبگان حوزه

شناسایی هزار و 729 استعداد برتر | لزوم رسیدگی به مشکلات معیشتی نخبگان حوزه
حجت الاسلام عماد با بیان اینکه از ظرفیت استعدادهای برتر حوزه در زمینه تدریس استفاده شود، بر ضرورت توجه حوزه به معیشت طلاب به ویژه نخبگان و استعدادهای برتر تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عماد رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر حوزه با آیت الله اعرافی، به ارائه گزارشی پیرامون فعالیت های این مرکز پرداخت و گفت: 144 نفر از استعدادهای برتر حوزه از حدود 840 استعداد برتر که در قم ساکن هستند، امروز در این جلسه حضور دارند؛ این بدان جهت است که تعداد قابل توجهی از نخبگان به سفرهای تبلیغی رفته اند و نمی توانستند در این جلسه حاضر شوند.

وی ادامه داد: 1729 استعداد برتر شناخته شده است که 1289 نفر از آنها مرتبط با حوزه علمیه برادران هستند؛ در مجموع 345 نفر استعداد برتر در حوزه علمیه خواهران داریم که در چهار مرحله شناسایی شده اند؛ 1198 نفر در حوزه برادران شامل استعدادهای برتر آموزشی، 32 نفر استعداد پژوهشی و 59 نفر نیز استعدادهای تبلیغی هستند؛ البته گفتنی است که در عرصه تعلیم و تربیت هنوز شناسایی آغاز نشده است.

حجت الاسلام عماد با بیان اینکه در حوزه خواهران 325 نخبه آموزشی و 20 نفر پژوهشی داریم، افزود: 11306 نفر تا کنون در مرکز امور نخبگان تشکیل پرونده داده اند و 3207 نفر دیگر وارد چرخه مصاحبه شده اند؛ تعداد افرادی که پس از نتایج مصاحبه های علمی برایشان تشکیل پرونده داده شده است 1472 نفر هستند؛ از این میان تعداد 1289 نفر واجد شرایط هستند.

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه شناسایی، زمینه سازی رشد و ارتقای مهارت و زمینه سازی بهره گیری از جامعه نخبگان در حل مسائل و مشکلات جامعه، حوزه و نظام را سه مأموریت مهم این مرکز تلقی کرد و ابراز داشت: متأسفانه امروز گاهی با ریزش استعدادهای برتر نیز مواجه هستیم  که در جای خود باید بررسی شود.

وی اضافه کرد: در زمینه شناسایی نخبگان تا کنون هیچگونه خروجی اعلامی نداشته ایم و این بخش نوعی رکود به خود گرفته است؛ البته باید گفت که گاهی خود نخبگان حاضر به ارائه اطلاعات خودشان نبوده و عدم همکاری های استان ها نیز بر مشکلات می افزاید.

حجت الاسلام عماد تأکید کرد: مدل شناسایی ما علیرغم آنکه مصاحبه های علمی به مدد آن آمده است، دچار بعضی اشکالات خطای عدم جامعیت و عدم مانعیت است؛ از همین جهت گاهی برخی افراد از قلم می افتند و شناخته نمی شوند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی در زمینه شناسایی نخبگان عدم ثبت اطلاعات به روز در سامانه نجاح و عدم ثبت اطلاعات تدریسی، پژوهشی و تبلیغی و عدم اهتمام طلاب به مصاحبه های درس خارج و عدم نظم و انضباط و پایش لازم در گذراندن پایه های علمی است.

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه بر ضرورت رسیدگی به امور معیشتی طلاب به ویژه نخبگان و استعدادهای برتر تأکید و عنوان کرد: متأسفانه 10 درصد از استعدادهای برتر شناخته شده در مراحل آینده نتوانسته اند استعداد برتری خود را به دلایلی همچون معیشت و ضعف نظام هدایت علمی حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه اکثر قریب به اتفاق استعدادهای برتر حوزه های علمیه در دروس حوزوی متمرکز هستند، ابراز داشت: از میان قریب به هزار نفر از استعدادهای برتر حوزه تنها 23 نفر در دانشگاه مشغول تحصیل هستند و بقیه آنها علیرغم سختی ها و کاستی هایی که وجود دارد در حوزه مانده و عبد تمام وقت حضرت بقیه الله(عج) هستند، بنابراین ما باید این عزیزان را در نقطه و سطح تحصیلی خودشان متمرکز و تحت هدایت علی قرار دهیم.

حجت الاسلام عماد با بیان اینکه از ظرفیت استعدادهای برتر حوزه های علمیه در زمینه تدریس و تعلیم استفاده شود، گفت: ما باید امروز نخبگان را برای ورود در عرصه تدریس تربیت کرده و برایشان کلاس های آموزش مهارت تدریس برگزار کنیم؛ به عبارت دیگر فرصت تدریس و زمینه بهره گیری از استعداهای برتر در عرصه های مختلف باید فراهم شود.

وی یادآور شد: عدم وجود بانک های اطلاعاتی و عدم فراهم سازی زمینه بهره گیری از استعدادهای برتر پژوهشی در زمینه های پژوهشی نیز از دیگر مشکلات مرکز امور نخبگان است./841/ج

حسین ثالث موید
ارسال نظرات